پنج باید و نباید در خرید لایو (LIVE SHOPPING)

پنج باید و نباید در خرید لایو

خرید لایو یا Live shopping چیست؟

در سال 2020، قرنطینه‌ها به دنبال همه گیری ویروس کرونا خرید حضوری در فروشگاه‌ها را برای مردم سخت یا عملا غیرممکن کرد. دنیا به تجارت الکترونیک روی آورد، اما این اتفاق نیز به طور کامل همه جوانب را پوشش نداد، زیرا به شما اجازه نمی‌دهد که محصول را به صورت پویا ببینید یا با فروشنده صحبت کنید. فناوری سعی کرد این کاستی ها را برطرف کند. نتیجه چه شد؟ “خرید آنلاین لایو” : روش جدیدی که هدف آن جلب نظر مشتریانی است که هنوز نسبت به خرید آنلاین مطمئن نیستند و در عین حال تجربه بهتری را برای بقیه ما هم به ارمغان می آورد.

طی دو سال گذشته خرید لایو آنلاین، که گاهی اوقات به آن livestream shopping می گویند، در آمریکا جهش پیدا کرده است، اکنون مصرف کنندگان نه تنها با کشف و خرید آنلاین محصولات راحت هستند، بلکه حتی برخی این روش خرید را به حضور در فروشگاه ترجیح می دهند.

در نتیجه، برندها، از بزرگ تا کوچک، استفاده از قابلیت خرید لایو آنلاین به عنوان یک کانال فروش و بازاریابی برای جلب مشارکت بیشتر مشتریان خود را شروع کرده‌اند.

برای شروع برنامه ریزی برای ورود به خرید لایو آنلاین درک پنج باید و نباید مهم فروش در این حوزه بسیار کمک کننده است. بدین وسیله می توانید از تأثیرات قابلیت خرید لایو آنلاین بر تجارت خود باخبر شوید و اینکه متوجه شوید چقدر می توانید با آزمایش در این فضا در مورد مشتریان خود بیاموزید.

1. خرید زنده را فقط در محدوده رسانه های اجتماعی نبینید.

بلکه همه کانال ها و پلتفرم های دیجیتال را هنگام طراحی استراتژی خود در نظر بگیرید. ممکن است وسوسه انگیز باشد که استفاده از این قابلیت را که عمدتاً در اینستاگرام عملی کنید، اما فرصت بکار گیری خرید لایو در دنیای دیجیتال بسیار گسترده‌تر است. برای مثال، برندها و خرده‌فروش‌های معروف و بزرگ مانند Aldo، Nordstrom و Bloomingdale رویدادهای خرید زنده را مستقیماً در وب‌سایت‌های تحت مالکیت و مدیریت خود میزبانی می‌کنند، از جمله رویدادهای تکرارشونده یا انحصاری برای مشتریان خاص، مانند وفاداران یا افراد VIP.

در مورد Nordstrom، این شرکت با رویدادهای خرید لایو آنلاین به موفقیت زیادی دست یافت، به طوری که کانال خرید لایو مستقل خود را راه اندازی کرد. برای برندهای کوچکتر یا نوظهور، پلتفرم هایی مانند Verishop می تواند بستر برقراری ارتباط بین برندها با سازندگان را فراهم کنند و به ارائه و نمایش محصولاتشان کمک کنند. چیزی که در مورد Verishop منحصربه‌فرد است، ابزارهای خرید لایو مانند livestreaming و Shop Parties است، که در آن کاربران می‌توانند یک مهمانی خرید مجازی را با دوستان خود برگزار کنند و با استفاده از این قابلیت در کنار هم خرید کنند.

2. در بکارگیری قابلیت خرید لایو عجله نکنید.

یک برنامه متفکرانه پایه ریزی کنید. ممکن است اضافه کردن خرید لایو به استراتژی های روابط عمومی یا تاثیرگذاری وسوسه انگیز باشد، اما اگر بدون دقت برنامه ریزی شود، نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت. عوامل زیادی باید در نظر گرفته شوند، از جمله:

  • درباره اینکه می‌خواهید از طریق رویداد به چه کسی دسترسی پیدا کنید، توجه کنید. این می تواند به شما در تعیین بستر مناسب برای رویداد، میزبانی و استراتژی تبلیغاتی کمک کند.
  • میزبان و پلتفرم مناسب را انتخاب کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که میزبان شما نه تنها می تواند برند و محصولات شما را به خوبی معرفی کند و با مخاطبان رویداد ارتباط برقرار کند، بلکه با پلتفرم مورد استفاده نیز آشنا و راحت باشد.
  • اختصاصی بودن و سادگی حائز اهمیت است. در مورد آنچه در طول رویداد می فروشید و اینکه چرا برای مخاطب جذاب است، صریح و دقیق باشید. به بینندگان اجازه دهید سوال بپرسند و به یک محصول خاص اعتماد کنند تا به این واسطه نرخ تبدیل(conversion rate) افزایش یابد. این ممکن است نرخ بازگشت را نیز بهبود بخشد، زیرا مردم قبل از خرید نهایی نسبت به محصول اطمینان بیشتری پیدا می کنند.
  • پیشنهاد یا تبلیغی قانع کننده را برای ایجاد تبدیل لحاظ کنید. مردم می‌خواهند مطمئن باشند که برای وقت خود پاداش دریافت می‌کنند.
  • فرآیند خرید را آسان کنید. از پبتفرم هایی استفاده کنید که نرخ تبدیل بالاتری داشته باشند زیرا کاربران از پیش در فکر خرید هستند.

3. استراتژی تبلیغاتی را فراموش نکنید.

روی یک استراتژی یکپارچه (پرداخت، مالکیت، کسب درآمد) سرمایه گذاری کنید تا بینندگان رویداد خود را ارتقا دهید. این مزیت کلیدی میزبانی رویدادتان به طور مستقیم در وب سایت، اپلیکیشن  یا در پلتفرمی با تبلیغات فعال مانند دیجی کالا یا اینستاگرام است. به عنوان مثال، تبلیغات دیجی کالا به شما این امکان را می دهد که از تبلیغات برای شناساندن رویداد خود، هدایت ترافیک به آن و همچنین دوباره مورد هدف قرار دادن بینندگان پس از رویداد استفاده کنید. سرمایه‌گذاری بر روی محتوا و استفاده از رسانه‌های پولی برای تقویت تبلیغات رویداد، می‌تواند منجر به بیننده و تعامل بیشتر شود.

4. تصور نکنید همه فروش در طول رویداد لایو اتفاق می افتد.

ممکن است مردم بخواهند رویداد شما را بعدها تماشا کنند. ماندگاری رویداد ممکن است بر اساس فصل، چیزی که می فروشید و ارتباط آن با مصرف کننده باشد. به طور طبیعی لوازم خانگی یا مبلمان نسبت به لباس یا محصولات زیبایی که بر اساس فصل یا آخرین مد هستند، ماندگاری طولانی تری دارند.

5.ناامید نشوید.

به آزمایش و تجربه کردن ادامه دهید. نوآوری در همه جا اتفاق می افتد. اگر قابلیت خرید لایو را تست کردید و انتظارات شما را برآورده نکرد، تسلیم نشوید. نوآوری‌های زیادی در این حوزه در حال اتفاق افتادن است، به‌ویژه در فناوری هایی که آن را امکان پذیر می‌سازند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.