مارکتینگ پلن چیست و اهداف آن

مارکتینگ پلن چیست و اهداف آن

برنامه بازاریابی سندی است که تلاش‌های بازاریابی یک کسب و کار را در یک بازه زمانی مشخص که معمولاً یک سال است، نشان می‌دهد.

 این استراتژی بازاریابی، فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه ریزی شده برای هر دوره را مشخص کرده و به پیشبرد بازاریابی یک برند کمک شایانی می‌کند.

برنامه یا طرح بازاریابی چیست؟

طرح بازاریابی سند عملیاتی است که یک استراتژی تبلیغاتی برای یک برند یا کسب و کار  را ترسیم می‌کند و آن سازمان برای تولید و دستیابی به بازار هدف خود ملزم به اجرای این طرح می‌باشد. یک طرح بازاریابی، کمپین‌های ارتباطی و روابط عمومی را در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌دهد، از جمله اینکه شرکت چگونه تأثیر این عملیات را ارزیابی می‌کند.

کارکردها و اجزای یک طرح بازاریابی نمونه شامل موارد زیر است:

یک طرح بازاریابی بر اساس استراتژی بازاریابی کلی یک شرکت و یا یک برند شکل می‌گیرد و جزئیاتی از استراتژی برند است که برای بازاریابی محصولات خود به مشتریان استفاده خواهد کرد. همچنین این طرح بازار هدف، ارزش پیشنهادی برند یا محصول، کمپین‌هایی که قرار است راه اندازی شوند و معیارهایی که برای ارزیابی اثربخشی ابتکارات بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند را مشخص می‌کند.

لازم به ذکر است که برنامه بازاریابی باید بر اساس معیارهایی که نشان می‌دهند کدام تلاش‌ها تأثیر دارند و کدامیک بی‌اثر و یا مضر هستند؛ به‌طور مداوم تنظیم و بازبینی شود. از سوی دیگر طرح بازاریابی بخشی از یک طرح تجاری است که تمام جنبه‌های مهم یک کسب و کار مانند اهداف، ارزش ها، خدمات، بودجه و استراتژی‌های آن را توصیف می‌کند و شما با تکیه بر بازبینی و تمرکز روی آن می‌توانید برند خود را در سطح جامعه معرفی کرده و آن را گسترش دهید.

اهداف یک طرح بازاریابی

طرح بازاریابی یک نقشه راه استراتژیک است که کسب و کارها برای سازماندهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خود در یک دوره زمانی معین، از آن استفاده می‌کنند.

برنامه‌های بازاریابی می‌توانند شامل استراتژی‌های بازاریابی جداگانه برای تیم‌های بازاریابی مختلف در سراسر شرکت باشند، اما همه آن‌ها در جهت اهداف تجاری یکسانی عمل می‌کنند. اما هدف مارکتینگ پلن چیست؟

در ادامه این مطلب به چند مورد از  اهداف طرح بازاریابی برند اشاره کرده‌ایم:

  • برای تعریف واضح اهداف بازاریابی کسب و کار که با ماموریت و چشم انداز آتی سازمانی از طرح بازاریابی استفاده می‌شود. اهداف بازاریابی نشان می‌دهد که سازمان می‌خواهد در یک دوره خاص در آینده در کجا باشد.
  • مارکتینگ پلن نویسی معمولاً با بیان استراتژی‌های مارکتینگ مناسب، مانند برنامه‌هایی برای افزایش مشتری و مخاطب هدف، به رشد کسب و کار کمک می کند.
  • با برنامه ریزی برای محصول، قیمت، مکان، تبلیغات، افراد، فرآیند، شواهد فیزیکی و عملکرد هر برند، به رشد و توسعه برندینگ آن سازمان کمک می‌کند.
  • استراتژی‌های افزایش سهم بازار، ورود به بازارهای جدید و افزایش آگاهی از برند نیز در برنامه بازاریابی گنجانده می‌شود.
  • انواع مارکتینگ پلن شامل بودجه دقیقی برای وجوه و منابع مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های ذکر شده در برنامه بازاریابی برند خواهد بود.
  • تخصیص وظایف تیم بازاریابی و مارکتینگ و مسئولیت‌ فعالیت‌های بازاریابی به طور کامل در برنامه بازاریابی بیان می‌شود.
  • شناسایی فرصت‌های تجاری و هر راهبردی که برای بهره‌برداری از آن‌ها ایجاد می‌شود، جزئی از محتوای یک مارکتینگ پلن می‌باشد.
  • یک طرح بازاریابی، بررسی و تجزیه و تحلیل محیط بازاریابی را تقویت می‌کند، که مستلزم تحقیقات بازار، ارزیابی نیازهای مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا و مطالعه روندهای جدید کسب و کار است.
  • یک طرح بازاریابی عملکردهای تجاری یک برند را به ویژه فروش، تولید، امور مالی، منابع انسانی و مارکتینگ؛ تحت نظر می‌گیرد.

فواید استفاده از طرح بازاریابی

برنامه‌های بازاریابی می‌توانند شامل استراتژی‌های بازاریابی جداگانه برای تیم‌های بازاریابی مختلف در سراسر شرکت باشند، اما همه آن‌ها در جهت اهداف تجاری یکسانی عمل می‌کنند. اما هدف مارکتینگ پلن چیست؟

در ادامه این مطلب به چند مورد از  اهداف طرح بازاریابی برند اشاره کرده‌ایم:

برنامه‌های بازاریابی به برندها کمک می‌کند تا اهداف کلیدی کسب  و کارشان را شناسایی کنند، فرصت‌ها را به دست آورند، و از تهدیدها اجتناب کنند.

ایجاد یک مارکتینگ پلن استاندارد و کامل برای یک برند می‌تواند زمینه را برای رشد و پیشرفت آن کسب و کار فراهم کند.

در ادامه با فواید مارکتینگ پلن برای کسب و کارهای مختلف بیشتر آشنا می‌شویم:

ایجاد تراز

بزرگترین مزیت یک طرح بازاریابی ایجاد پلی بین چشم انداز آتی سازمان و بازاریابی و فروش محصولات و خدمات است. در سطح استراتژیک، همه سازمان‌ها دارای ماموریت و چشم انداز ویژه‌ای هستند. این ماموریت و چشم انداز باید از تیم اجرایی به همه ذینفعان داخلی و خارجی انتقال پیدا کند. طرح بازاریابی به ویژه در همسویی برند با مخاطب نقش مفیدی ایفا کرده و اطمینان حاصل می‌کند که آنچه به مشتریان بالقوه وعده داده می‌شود به طور دقیق همسو با منافع سازمان است و به بهترین نحو ممکن اجرا می‌شود.

جمع‌آوری داده‌های بازار

برنامه‌های بازاریابی و مارکتینگ پلن حداقل در مراحل اولیه توسعه عمدتاً مبتنی بر تحقیق از بازار هستند. به منظور ایجاد یک برنامه بازاریابی که با نیازهای بازار منطبق باشد، سازمان روی جمع آوری تحقیقات و داده‌ها در مورد رفتارها، نیازها، فرصت‌ها و تهدیدهای محیط بازار خارجی سرمایه گذاری خواهد کرد. چارچوب‌های مفیدی که می‌توان برای این موضوع بررسی کرد، چارچوب PESTEL، تجزیه و تحلیل SWOT و پنج نیروی پورتر است. همچنین انجام یک تحلیل رقابتی به منظور درک موقعیت سازمان نسبت به رقبای خود ضروری است.

تحقیقات بازار باید هم کمی و هم کیفی باشد و توانایی‌های سازمان را با فرصت‌های ارائه شده در بازار تطبیق دهد. ایجاد تناسب بین سازمان و بازار مستلزم درک هر دو فاکتور است.

کمک به ساخت برند

با درک قوی از تحقیق بازار و همسویی سازمان از نظر چشم انداز و مأموریت، سازمان می تواند برندی بسازد که نمایانگر چشم انداز آتی آن سازمان باشد و در عین حال نیازهای اصلی بازار را نیز برطرف کند. از طریق مرتبط کردن مزیت‌های رقابتی سازمان با یک نیاز معین در بازار، سازمان می‌تواند شروع به ساخت برند خود کند.

کاهش ریسک

در همه زمینه‌های تجاری، برنامه ریزی ابزاری عالی برای اجتناب از خطرات است. ساده‌ترین راه برای جلوگیری از اشتباه، در نظر گرفتن همه گزینه‌های ریسکی بالقوه، سنجیدن هزینه‌های اضافی و انتخاب گزینه‌ای با کمترین ریسک و یا بالاترین بازده (نسبت بهینه ریسک/بازده) است. طرح‌های بازاریابی، تحقیقات مورد نیاز را قادر می‌سازد تا ریسک‌ها و بازده بخش‌های مختلف را در نظر گرفته و سازمان را به دانشی برای کاهش ریسک و تصرف فرصت‌ها مجهز کند.

SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT به نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان و فرصت‌ها و تهدیدهای خارجی می‌پردازد. تجزیه و تحلیل SWOT شامل موارد زیر است:

  • نقاط قوت، مزایای رقابتی سازمان هستند که به راحتی قابل جایگزینی نیستند. آنها نشان دهنده مهارت‌ها و تخصص‌هایی هستند که یک سازمان نسبت به رقبای خود، در آن‌ها برتری دارد.
  • نقاط ضعف موانعی هستند که در عملیات یک سازمان شناسایی شده و رشد آن کسب و کار و سازمان را متوقف می‌کنند. این نقاط ضعف می‌تواند شامل ماشین آلات قدیمی، سرمایه در گردش ناکافی و روش‌های تولید ناکارآمد باشد.
  • چشم اندازهای رشد در کسب و کار از طریق اتخاذ روش‌هایی برای استفاده از فرصت‌های یک سازمان، ایجاد می‌شوند. این فرصت‌ها شامل ورود به بازارهای جدید، اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی به روز یا دنبال کردن روش‌های جدید هستند.
  • تهدیدها عوامل خارجی هستند که می‌توانند بر تجارت تأثیر منفی بگذارند، مانند یک رقیب قدرتمند جدید، تغییرات قانونی، بلایای طبیعی یا موقعیت‌های سیاسی که برای مارکتینگ برند شما خطرناک هستند.

تفاوت مارکینگ پلن و استراتژی پلن

یک استراتژی بازاریابی توصیف می‌کند که چگونه یک کسب و کار یک ماموریت یا هدف خاص را انجام می‌دهد. این استراتژی شامل کمپین‌ها، محتوا، کانال‌ها و نرم‌افزار بازاریابی است که برای اجرای آن مأموریت و پیگیری موفقیت آن استفاده می‌شود. 

یک طرح بازاریابی شامل یک یا چند استراتژی بازاریابی است. این چارچوبی است که تمام استراتژی‌های بازاریابی شما از طریق آن ایجاد شده و به شما کمک می‌کند تا هر استراتژی را به یک عملیات بازاریابی بزرگتر و رسیدن به هدف تجاری خود مرتبط کنید.

فرض کنید، برای مثال، شرکت شما در حال راه‌اندازی محصول نرم‌افزاری جدیدی است که می‌خواهد مشتریان در آن ثبت‌نام کنند. این امر مستلزم آن است که بخش بازاریابی، یک برنامه بازاریابی ایجاد کند که به معرفی این محصول به صنعت کمک کرده و ثبت نام‌ ‌های مورد نظر را هدایت کند. بخش بازاریابی تصمیم می‌گیرد یک وبلاگ اختصاص داده شده به این صنعت، یک سری ویدیوی جدید یوتیوب برای ایجاد تخصص و یک حساب کاربری در توییتر برای پیوستن به گفتگو پیرامون این موضوع راه اندازی کند.

در مثال بالا، طرح بازاریابی کسب و کار به معرفی یک محصول نرم افزاری جدید به بازار و هدایت ثبت نام به آن محصول اختصاص دارد. این کسب و کار با سه استراتژی بازاریابی این طرح را اجرا خواهد کرد: یک وبلاگ صنعتی جدید، یک مجموعه ویدیویی یوتیوب و یک حساب کاربری توییتر.

در آخر

یک برنامه بازاریابی قوی همراه با اجزای مارکتینگ پلن استاندارد، یک طرح واضح برای فعالیت‌های بازاریابی در طول دوره مشخص فراهم می‌کند. با این حال، شاید مهم‌ترین فایده این طرح‌ها، خود فرآیند برنامه ریزی باشد. مارکتینگ پلن زمینه مورد توافق را برای فعالیت‌های مدیریتی بعدی برند نیز فراهم می‌کند، حتی برای مواردی که در طرح اصلی نیز توضیح داده نشده‌اند

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

مشاوره

در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.