ایران خودرو (IKCO)
شرکت خودروسازی ایرانی است که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد و در مرداد ۱۳۴۱ برادران خیامی آن را بنیان نهادند.این شرکت نخست ایران ناسیونال نام داشت و نخستین سری تولیدات آن، گونهای اتوبوس بود.
در سال ۱۳۴۵، با قراردادی با شرکت روتس انگلستان، ایران ناسیونال برنامهریزی تولید پیکان را انجام داد و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانهٔ ویژهٔ آن گشایش یافت و ساخت انبوه آن کلید خورد. از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ پیکان در مدلهای کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت ساخته شد. انواع اتوبوس، مینیبوس و آمبولانس نیز در این سالها در این شرکت تولید میشد. در سال ۱۳۵۲، شرکت هدفگذاری کرد که به خودکفایی برسد و محصولاتی تمام ایرانی به فروش برساند. در این راستا، چندین کارخانه و شرکت تامینکننده در سراسر ایران تأسیس شد. شرکت در سال ۱۳۵۶ دارای قصد جدی برای تولید جایگزین پیکان بود که با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ و جنگ ایران و عراق، پروژه کنسل شد و در نهایت این شرکت با پژوی فرانسه و شرکای خارجی برای تولید خودروهای جدید در ایران به توافق رسید.
در دهه ۱۳۶۰، این شرکت با توجه به بحرانهای اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش بزرگی از بازار ایران را در اختیار بگیرند که سود قابل توجهی برای شرکت فرانسوی داشت. ایران خودرو با رنو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز همکاری کرد و ال۹۰، از محصولات ارزانقیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند. بسیاری از کارشناسان ایرانی باور دارند که با عدم مدیریت صحیح، ایران خودرو از شرکتی خودکفا به یک ابزار فروش برای شرکتهای خارجی تبدیل شدهاست. با این وجود، این شرکت دو خودروی کاملاً اختصاصی سمند (۲۰۰۲) و دنا (۲۰۱۵) را تولید کردهاست. سمند محصول سال ۲۰۰۲، نخستین خودروی ملی ایران نامیده شد.
- مسئله اصلی وجود تصویر ذهنی نادرست مخاطبان از ایران خودرو بود که بعد از انجام تحقیقات و با اندازه گیری تصویر ذهنی ایران خودرو نزد مشتریان استراتژی های جدید نوشته شد.
- مشکلات اصلی که برای مخاطبان ایران خودرو وجود داشت عبارت بودند از: عدم ارتباط قوی با ایران خودرو، ارتباط نادرست نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش، عدم اطلاع رسانی دقیق از فروش تعداد روزانه خودرو و نحوه ثبت نام و عدم ارتباط قوی در شبکه های اجتماعی.
- با تغییر نحوه ثبت نام خودرو و فعالسازی بخش ارتباطات در حوزه دیجیتال مارکتینگ تقریبا بخشی از مشکلات کم شد اما اینگونه ارتباطات همچنان نیاز به تمدید و تداوم دارد.